Aktuelle udstillinger

Nybo, Morin, Hammershøj og Kasprzak

fra 29. oktober til 20. november

Malerier, grafik og keramik

Fernisering fredag den 29. oktober.
Martin Nybo og Malene Hammershøj vil være til stede.

Martin Nybo (f.1971) er uddannet på designskolen i Kolding, linjen for keramik og glas. Nybos arbejdsområde er store krukker, brugskeramik samt udsmykning. Han arbejder meget bredt og alsidigt og vægter det tværfaglige, kunstneriske samarbejde og fællesskab.

Martin Nybo har bl.a. arbejdet sammen med Arne Haugen Sørensen f.eks. med et relief, som hænger i foyeren i Idræts- og Kulturhuset Borren, Højby Sjælland. Martin Nybo har i samarbejde med designer Henrik Boe fra Odense, og Claus Henriksen, chefkok på Dragsholm Slot, udviklet Odsherredstellet. Nybo har keramisk værksted både i Danmark og i Thailand, sidstnævnte sted rejser han ofte til for at lave de større værker. 

Barbara Morin (f. 1967) er født i Starnberg nær München. Da hun var tre år gammel, flyttede hendes forældre til Toulouse i det sydlige Frankrig, hvor hun voksede op med både fransk og tysk kultur. Skæbnens uransagelige veje førte hende til Annecy, hvor hun nu har boet i over 30 år.
 
Barbara Morin er uddannet psykolog. Som kunstner er hun autodidakt. Hun er spontan og ligefrem i sin malemåde. Hendes motiver opstår undervejs i processen, hvor hun indfanger dem på lærredet uden at omarbejde for bevare så meget som muligt af det rå og umiddelbare udtryk. Hun arbejder bevidst med en ufuldkommenhed, der giver hendes billeder sjæl. Barbara Morin har et langt CV med talrige udstillinger i gallerier i Frankrig og Schweiz. Nu også i Danmark. 

Malene Hammershøj (f. 1967). Hun er vokset op i en kunstnerfamilie. Hun er datter af maleren Frank Hammershøj, hendes morfar var maleren William Hansen, og den verdenskendte maler Vilhelm Hammershøj – i familien også kaldet den dyre Hammershøj – var hendes oldemors fætter.

Malene Hammershøj bor i et gammelt rådhus, som også er hendes barndomshjem. Hun tager afsæt det abstrakt koloristiske med en særlig passion for de blå og brune nuancer.  En silhuet af en fugl eller antydningen af en person giver modspil til de abstrakte felter og lader fantasien udfolde sig frit. 

Andrzej Kasprzak (f. 1963) er en moderne polsk ekspressionist. Det er interessant, at det forholder sig således, fordi Andrzej Kasprzak uddannede sig som maler og grafiker, mens ”Jerntæppet” endnu var nede. Han har gennemgået en klassisk akademisk uddannelse på kunstakademiet i Katowice og har som sådan ikke været præget af de mange skiftende kulturstrømninger i Vesteuropa. Polen var på det tidspunkt ganske vist kulturelt langt mere åbent over for vesteuropæiske kulturstrømninger end mange andre østeuropæiske lande.

Andrzej Kasprzak har fundet sin personlige kunstneriske stil i det moderne ekspressionistiske univers, hvor han udtrykker sig på lærredet gennem stærke følelsesmæssige udbrud. Amorfe skikkelser er hans mest benyttede motiv. De kan udtrykke hele følelsesregisteret fra jublende glæde til bitter vrede og stor ensomhed. Det hele kommer an på farver og penselstrøg, der kan være enten meget voldsomme eller ret forsigtige – hos Kasprzak ofte mest det første. 

Udstillingens værker

Martin Nybo

Barbara Morin

Malene Hammershøj

Andrzej Kasprzak